Hvem har ansvaret for postkassen – udlejer eller lejer?
I Danmark er postkassen en vigtig del af enhver bolig, men det er ikke altid klart, hvem der har ansvaret for den. Skal udlejeren sørge for opsætning og reparation, eller er det lejeren, der skal vedligeholde den? Her gennemgår vi, hvordan ansvaret normalt fordeles ifølge dansk lejelov og PostNord’s regler.
1) Opsætning og lovkrav – udlejers ansvar
Udgangspunktet er, at udlejeren skal sørge for, at der findes en funktionsdygtig postkasse, som opfylder de gældende regler fra PostNord og Bygningsreglementet. Ifølge Postloven skal hver bolig have en postkasse, der er placeret tilgængeligt for postomdeling – typisk ved indgangen til ejendommen eller langs vejens skel.
Postkassen skal leve op til standarden DS/EN 13724, som fastsætter krav til størrelse, åbning og sikkerhed. Det er ejendommens ejer (altså udlejeren), der har pligt til at sørge for, at postkassen er korrekt placeret og godkendt.
2) Vedligeholdelse og småreparationer – lejers ansvar
Lejeren har pligt til at vedligeholde postkassen i daglig brug, f.eks. holde den ren, smøre låsen og udskifte navneskiltet. Hvis postkassen går i stykker som følge af almindelig brug eller hændeligt uheld, skal udlejeren dog stå for reparation eller udskiftning.
Hvis skaden derimod skyldes misligholdelse eller hærværk forårsaget af lejeren, kan udlejeren kræve, at lejeren betaler udgifterne til reparation eller udskiftning.
3) Fælles postkasser og etageejendomme
I etagebyggeri findes der ofte fælles postkasseanlæg. Her har ejendommens ejer eller ejerforening ansvaret for opsætning og vedligeholdelse af anlægget som helhed. Lejerne skal bruge postkasserne korrekt og sørge for tydelig mærkning med navn, men kan ikke ændre eller udskifte dem på egen hånd.
4) Tekniske krav og praktiske retningslinjer
| Krav | Beskrivelse |
|---|---|
| Standard | DS/EN 13724 – postkasser skal kunne rumme A4-breve uden fold. |
| Placering | Ved indgangen eller langs vejens kant; skal være let tilgængelig for omdeling. |
| Højde | Indkast typisk 90–120 cm over jorden for nem adgang. |
| Sikkerhed | Postkassen skal kunne låses og beskytte posten mod vind og vejr. |
| Mærkning | Navn og/eller bolignummer skal fremgå tydeligt. |
5) Typiske situationer og ansvar
- Låsen er rusten eller svær at åbne – lejeren sørger for smøring eller lille reparation.
- Postkassen er gennemtæret af alder – udlejeren skal udskifte den.
- Navneskilt mangler – lejeren skal opsætte et nyt.
- Hærværk – politianmeldelse; udlejeren står som hovedansvarlig for genopretning, men kan søge erstatning afhængigt af årsagen.
6) Konklusion
I praksis gælder: Udlejeren skal stille en korrekt og funktionsdygtig postkasse til rådighed, mens lejeren står for daglig vedligeholdelse og småreparationer. I etagebygninger er ansvaret ofte placeret hos ejerforeningen eller ejendommens ejer. En defekt eller manglende postkasse kan føre til problemer med postomdeling og anses som en mangel i lejemålet.
Se sikre postkasser